2.1.3 Jeugd
Dit scherm bestaat uit maximaal 4 blokken:
- uitvoeringsprogramma 2018-2022;
- actuele bestuurlijke actiepunten;
- actuele beleidsontwikkelingen en
- taakvelden per thema.
Via het + teken worden de details zichtbaar. Als er geen details zijn wordt het blok niet getoond.
Uitvoeringsprogramma 2018-2022
Wat willen we bereiken in 2018-2022? | Wat gaan we daarvoor doen in 2022? | Type | Planning |
---|---|---|---|
1. Jeugd en jongeren die hulp nodig hebben, kunnen zich naar eigen vermogen en gezond ontwikkelen met op hen afgestemd aanbod van ondersteuning, hulp en zorg | 2022-1.1 Uitvoering geven aan diverse acties en pilots uit de nota sociaal domein - onderdeel jeugd. | Uitvoering | |
2022-1.2 Borgen van voldoende aanbod en kwaliteit binnen het nieuwe stelsel voor inkoop van specialistische jeugdhulp door middel van contractmanagement en monitoring. | Uitvoering | ||
2022-1.3 Het samen met partners in het (preventieve) jeugdveld ontwikkelen van een doelgerichte en samenhangende aanpak om achterstanden bij jeugdigen als gevolg van de corona maatregelen, te verminderen. | Uitvoering | ||
2. Vroege signalering en preventie blijven inzet om waar mogelijk te voorkomen dat jongeren specialistische jeugdhulp nodig hebben. Stabilisatie van uitgaven jeugdzorg (in 2022). | 2022-2.1 Uitvoering geven aan diverse acties op gebied van kostenbewustzijn onder andere bij verwijzingen. | Uitvoering | |
2022-2.2 Evaluatie en doorontwikkeling van de pilot praktijkondersteuner jeugd huisartsen. Betere ondersteuning van jeugdigen en hun ouders, zorgen voor tijdige en passende verwijzing en beheersing van de uitgaven aan jeugdhulp. | Uitvoering | ||
2022-2.3 Evaluatie pilot vroeg signalering. Gericht op de versteviging van de signaleringsstructuur in de kinderopvang en het actieprogramma 'Kansrijke start' gericht op extra ondersteuning in de eerste 1000 dagen in het leven van een kind. | Uitvoering | ||
2022-2.4 Doorontwikkelen werkwijze Intensieve Hulp in Vrijwillig 13 weeks traject (IHV13w). Doel is om veiligheidsproblematiek eerder te signaleren en de jeugdbeschermings-keten korter, effectiever en efficiënter te maken. | Uitvoering | ||
2022-2.5 Evaluatie pilot extra inzet jeugdhulp in het speciaal basisonderwijs (SBO Dolfijn). | Uitvoering | ||
2022-2.6 Implementatie en monitoring nieuwe stelsel na inkoop/aanbesteding specialistische jeugdhulp. | Uitvoering | ||
3. Effectief en efficiënt jeugd- en jongeren-werk Aalsmeer (preventieve rol in kader jeugdhulp/jeugdzorg versterken) | 2022-3.1 De subsidie aan stichting Buurtwerk monitoren aan de hand van het uitvoeringsplan en besluiten over verlenging. | Uitvoering |
Actuele beleidsontwikkelingen
De corona maatregelen in 2020 en 2021 hebben invloed gehad op iedereen en zeker ook op onze jeugd. De pandemie heeft gevolgen voor de fysieke gezondheid, het mentaal welbevinden, het gezin en de opvoeding, het functioneren in het onderwijs, het sociaal netwerk, en dergelijke. Wat dit voor impact blijft houden op jongeren na de pandemie moet zich uitwijzen. Jongeren in Aalsmeer lijken veerkrachtig en flexibel.
In 2021 is de specialistische en hoog specialistische jeugdhulp opnieuw aanbesteed. Dit heeft geresulteerd in nieuwe contracten per 1 januari 2022 waarbij is overgegaan op een andere bekostigingssystematiek. Er wordt gewerkt met tussentijdse evaluaties als de zorg duurder is dan van te voren ingeschat. Naast kosten zijn ook de kwaliteit en de opbrengst van hulp voor onze jeugdigen en gezinnen belangrijke aspecten waarop wordt gemonitord. Alle gecontracteerde aanbieders voldoen aan de gestelde kwaliteitseisen. Hoewel de verwijsroute naar hulp grotendeels niet verandert ten opzichte van het oude stelsel, heeft een dergelijke aanbesteding en stelselwijziging impact op de uitvoering. De implementatie van het nieuwe stelsel en een nieuwe werkwijze zal tijd vragen.
Het aanbestedingstraject maakt deel uit van het project 'zicht en grip op jeugdhulp' welke in 2021 is gestart. Onderdeel van dit project is de verbetering van de informatievoorziening en de werkprocessen. Dit traject loopt door tot in 2022. Ook de aanbevelingen van de rekenkamer ten aanzien van de jeugdhulp worden verder geïmplementeerd en gemonitord.
Landelijk zijn er ontwikkelingen om (delen van) de hoog specialistische jeugdhulp, met name de ondersteuning vanuit cruciale voorzieningen, op een andere wijze te gaan organiseren en contracteren. Het nieuwe kabinet zal met voorstellen komen. Wat dit precies gaat betekenen voor Aalsmeer is op dit moment nog niet bekend.
Per 1 januari 2022 verandert het woonplaatsbeginsel. Voorheen betaalde de gemeente waar de jeugdige verblijft (en niet de gemeente waar de ouders van de jeugdige vandaan komen). Het kan zijn dat er in de loop van 2022 nog ontwikkelingen zijn met financiële impact. Hierin zijn we afhankelijk van andere gemeenten.
Om huiselijk geweld en kindermishandeling eerder te stoppen en om geweld te voorkomen is een regioaanpak 2020-2024 vastgesteld. Zowel op regionaal als lokaal niveau wordt gewerkt aan 3 speerpunten via diverse projecten en pilots op 3 niveaus: de inwoners, de professionals in direct contact met de risicogroepen en de kring van professionals die de veiligheid van het gezin samen met hen herstellen.
Taakvelden per thema
Aan dit thema zijn gekoppeld de taakvelden Maatwerkdienstverlening 18- en Geëscaleerde zorg 18-.