Financiën
Wat mag het kosten?
Bedrag x € 1.000 | Rekening | Begroting | Begroting 2022 | Begroting | Begroting | Begroting | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Programma | 2020 | 2021 | Lasten | Baten | Saldo | 2023 | 2024 | 2025 |
8.1 Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds | -36.926 | -36.545 | 0 | -37.772 | -37.772 | -37.861 | -38.316 | -39.067 |
8.1 Belastingen overig | -1.725 | -1.751 | 28 | -284 | -257 | -657 | -657 | -657 |
8.1 Overige baten en lasten | -838 | 750 | 1.611 | -1.500 | 111 | 2.413 | 3.228 | 4.027 |
8.1 OZB Niet woningen | -2.310 | -4.472 | 131 | -4.799 | -4.668 | -5.068 | -5.468 | -5.868 |
8.1 OZB Woningen | -5.097 | -5.248 | 454 | -5.770 | -5.316 | -5.316 | -5.316 | -5.316 |
8.1 Treasury | -28.614 | -132 | -16 | -89 | -105 | -329 | -319 | -319 |
8.1 Vennootschapsbelasting (VPB) | 12 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal saldo van baten en lasten | -75.498 | -47.399 | 2.209 | -50.215 | -48.006 | -46.818 | -46.847 | -47.199 |
Reservemutatie | -600 | 0 | 0 | -565 | -565 | -205 | 0 | 0 |
Resultaat | -76.099 | -47.399 | 2.209 | -50.780 | -48.571 | -47.023 | -46.847 | -47.199 |
Treasury
Op het taakveld treasury worden de lasten en baten van de verschillende deelnemingen en de rekening bij het SVN opgenomen, evenals de lasten en baten van de financieringsfunctie.
Dividenden
De gemeente Aalsmeer ontvangt dividend van de Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) en De Meerlanden Holding NV. Daarnaast ontvangt de gemeente een rentevergoeding van het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting (SVN). Onder de lasten staan de rentelasten over de verschillende deelnemingen en de rekening bij het SVN.
Saldo financieringsfunctie
Dit saldo bevat het renteresultaat van de financieringsfunctie, het verschil tussen onze interne rentetoerekening (0%) en de werkelijke rentekosten. Het renteresultaat is voor 2022 ca. € 23.000 positief.
In paragraaf 3.4 Financiering wordt nader ingegaan op de financieringsfunctie.
OZB en belastingen overig
Onder de lasten zijn de kosten opgenomen die te maken hebben met de invordering van belastingen, het opleggen van aanslagen en de kosten voor de waardering van Wet waardering onroerende zaken (WOZ) objecten. Een deel van de invorderingskosten wordt terugontvangen door deze te verhalen.
De baten bestaan uit de gemeentelijke belastingen die geen directe relatie hebben met een bepaalde gemeentelijke taak. Belastingopbrengsten kunnen vrij worden besteed door de gemeente. De opbrengst voor forensen- en (water)toeristenbelasting, rioolheffing, afvalstoffenheffing en begraafrechten worden op de desbetreffende programma’s verantwoord.
x € 1.000 | |
Omschrijving algemene belasting | 2022 |
Onroerende zaakbelasting woningen | 5.724 |
Onroerende zaakbelasting niet-woningen | 4.799 |
Belastingen overig: | |
Roerende zaak belasting | 54 |
Hondenbelasting | 134 |
Reclamebelasting | 96 |
Precariobelasting | 0 |
Totaal algemene belastingen | 10.808 |
Verhaal kosten invordering | -46 |
Totaal | 10.762 |
In de paragraaf lokale heffingen staat een nadere onderbouwing van de opbrengsten en de verschillende tarieven.
Algemene uitkering uit het gemeentefonds
In de raming is rekening gehouden met de effecten, zoals gepresenteerd in de Kadernota 2022. Daarnaast is ook de meicirculaire 2021 verwerkt in de ramingen voor 2022 tot en met 2025.
De algemene uitkering uit het gemeentefonds wordt gepresenteerd in lopende prijzen. Dit betekent dat we onze eigen aanname hanteren over de loon en prijsontwikkeling na 2022 en hier afwijken van de prijsontwikkeling bruto binnenlands product die het Rijk als handreiking presenteert aan gemeenten. De ontwikkeling van het bruto binnenlands product is namelijk grillig en geeft geen goede weergave van de daadwerkelijke loon- en prijsontwikkeling. Door onze eigen uitgangspunten te hanteren zijn we hierin flexibeler. Voor de structurele ontwikkeling is een stelpost opgenomen. De stelpost nominaal gaat uit van een trendmatige loonontwikkeling van 2,5% en de prijsontwikkeling schatten we op 1,6% voor de jaren 2022 en verder. Met deze trendmatige handelswijze wordt voorkomen dat jaarlijkse fluctuaties in de nominale ontwikkeling direct noodzaken tot begrotingsbijstellingen . In de stelpost is tevens rekening gehouden met een areaal toename conform huidige planvorming. Deze handelswijze wordt ingegeven vanuit prudent begrotingsbeheer. Aanwending van deze stelpost zal via de reguliere P&C documenten plaatsvinden.
De prijsindex 2022 is niet volledig uitgekeerd. Alleen daar waar contractuele verplichtingen ons houden aan het toekennen van een prijsindex is deze alsnog toegepast. Hierbij heeft het college naast de afspraken over de dienstverleningsbijdrage en GR ook de door ons gesubsidieerde instellingen geschaard. Eigen prijsafhankelijke budgetten in de begroting zijn niet geïndexeerd. Hiermee resteert in 2022 een bedrag van € 0,6 miljoen structureel in de stelpost nominaal. Dit bedrag is vrijgevallen ten gunste van het begrotingssaldo.
Overige baten en lasten
Onder de overige baten en lasten zijn bedragen opgenomen die niet verwerkt zijn in de programma’s, omdat deze vrijwel niet toe te delen zijn. Het meerjarig oplopende saldo hiervan wordt voornamelijk veroorzaakt door de reservering voor loon- en prijsstijgingen.
Ontwikkeling saldo algemene dekkingsmiddelen
De vertrekpositie is de meerjarenbegroting 2021-2024 overeenkomstig het boekwerk programmabegroting 2021. Aangevuld met de besluitvorming in de begrotingsraad en verdere besluitvorming tot en met de vastgestelde afdelingsplannen 2021 en de overige bestuurlijke besluitvorming, inclusief de Kadernota 2022. Daarnaast zijn de gevolgen van de meicirculaire verwerkt op basis van de hierover verschenen raadsbrief. De onderverdeling van het meerjarig saldo naar taakvelden wordt gegeven in de tabel aan het begin van dit hoofdstuk.
Ontwikkeling programmasaldo
Ontwikkeling programmasaldo (bedrag x € 1.000) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|
Saldo Programmabegroting 2021 | 45.513 | 45.399 | 44.997 | 44.997 |
Eerste Bestuursrapportage 2021 | 332 | -96 | -96 | -96 |
Kadernota 2022 | ||||
- Bijdrage GR Gemeentebelastingen Raambegroting 2022 | -14 | -14 | -14 | -14 |
- Bijdrage GR Gemeentebelastingen Raambegroting 2022: dekking uit stelpost nominaal | 14 | 14 | 14 | 14 |
- ICT middelen gemeenteraad 2022- kapitaallasten | 20 | 20 | 20 | |
- Huiselijk geweld en kindermishandeling: dekking uit stelpost nominaal | 92 | 92 | 92 | 92 |
- Bijdrage GR Omgevingsdienst: dekking uit stelpost nominaal | 97 | 97 | 97 | 97 |
Meicirculaire 2021 | 65 | 15 | 47 | -1 |
Mutaties begroting 2022 | ||||
- Inhaal handhavingsdossier | 44 | |||
- Loon- en prijscompensatie | 74 | 74 | 74 | 74 |
- Kostentoerekening | 396 | 394 | 394 | 394 |
- Versnell.woningb.prod.5 prior.projecten | 436 | 205 | ||
- Extra gelden jeugdzorg n.a.v. arbitragecommissie | 1.500 | |||
- Dierenbescherming, Dierenambulance en de Toevlucht (dekking uit stelpost nominaal) | 19 | 19 | 19 | 19 |
- Archiefkosten (uitbesteed werk) (dekking uit stelpost nominaal) | 70 | 70 | 70 | 70 |
- Invoering vermakelijkheidsretributie | 400 | 400 | 400 | |
- Stapsgewijs indexeren OZB niet-woningen | 400 | 800 | 1.200 | |
- Vrijval stelpost nominaal | 646 | 646 | 646 | 646 |
- Stelpost kapitaallasten buitenruimte maatschappelijk nut | -712 | -712 | -712 | -712 |
Saldo Programmabegroting 2022 | 48.572 | 47.023 | 46.848 | 47.200 |