2.4.2 Wegen, verkeersmaatregelen, openbare verlichting, riolering en water
Dit scherm bestaat uit maximaal 4 blokken:
- uitvoeringsprogramma 2018-2022;
- actuele bestuurlijke actiepunten;
- actuele beleidsontwikkelingen en
- taakvelden per thema.
Via het + teken worden de details zichtbaar. Als er geen details zijn wordt het blok niet getoond.
Uitvoeringsprogramma 2018-2022
Wat willen we bereiken in 2018-2022? | Wat gaan we daarvoor doen in 2022? | Type | Planning |
---|---|---|---|
1. Kwaliteit van de wegen op het gewenste kwaliteitsniveau brengen en houden. | 2022-1.1 Groot onderhoud plegen aan diverse wegen. | Uitvoering | |
2. Hinder door reconstructies voor inwoners zoveel mogelijk beperken. | 2022-2.1 Bereikbaarheidsregie en communicatie via bewonersbrieven, website en pers. Werkzaamheden waar mogelijk combineren. | Uitvoering | |
3. Jeugd en jongeren kunnen spelen in hun leefomgeving. | 2022-3.1 Onderhoud plegen aan speelplaatsen en renoveren van enkele speelplaatsen. | Uitvoering | |
2022-3.2 Inlopen achterstanden renovaties speelplaatsen; conform motie. | Uitvoering | ||
4. Waterafvoer en berging is op voldoende niveau om klimaatverandering op te vangen. | 2022-4.1 Actualiseren basisrioleringsplan. | College | 4e kwartaal |
2022-4.2 Meenemen klimaatadaptieve maatregelen in uitvoeringsprojecten. | Uitvoering | ||
5. Inwoners bewust maken van klimaatopgave en medewerking vragen. | 2022-5.1 Communicatie bij projecten over wat mensen zelf kunnen doen en algemene communicatie over klimaatadaptatie onder andere door het opzetten van een webpagina met actualiteiten en klimaatadaptatie tips voor bewoners. | Uitvoering |
Actuele bestuurlijke actiepunten
Actiepunt | Type | Planning |
---|---|---|
2022-1 Aanleg rotonde Machineweg-Catharina-Amalialaan-Middenweg. | Uitvoering | 4e kwartaal |
2022-2 Nota Civieltechnische Kunstwerken. | Raad | 4e kwartaal |
2022-3 Nota Wegen | Raad | 4e kwartaal |
Actuele beleidsontwikkelingen
Grote infrastructurele werken
In 2020 is gestart met de reconstructie van de Burgemeester Kasteleinweg. Uitvoering heeft vooral in 2021 plaatsgevonden, maar de werkzaamheden lopen door tot in de eerste helft van 2022. Deze grote operatie heeft veel effect op de bereikbaarheid van en de verkeersafwikkeling in Aalsmeer. De provincie Noord-Holland is verantwoordelijk voor de uitvoering en fasering van Burgemeester Kasteleinweg. Andere infrastructurele projecten (Aanleg Burg. Hoffscholteweg, Ongestoorde Logistieke Verbinding Greenport Aalsmeer, aanleg nieuwe infrastructuur in Greenpark (o.a. Middenweg) en groot onderhoud aan de N231-zuid), die grotendeels binnen de gemeentegrenzen van Aalsmeer vallen, worden ook de komende jaren voorbereid en uitgevoerd. Deze werkzaamheden zullen in regionaal verband op elkaar worden afgestemd. Een van de grootste eigen projecten uit het Meerjarenprojectenplan Buitenruimte is de reconstructie van de Machineweg. Uitvoering is in 2020 gestart en loopt (gefaseerd) door tot zeker in 2023, rekening houdend met andere infrastructurele projecten in de omgeving zoals de aanpassing van de Middenweg. Een belangrijke maatregel is aanleg van een rotonde op de kruising Machineweg-Middenweg-Catharina-Amalialaan.
Wegen
Aan de hand van de laatste weginspectie (2020) is gebleken dat het wegennet Aalsmeer op veel wegvakken niet voldoet aan het vastgestelde kwaliteitsniveau B. In 2019 is de Nota Wegen vastgesteld. De Nota Wegen omvat een meerjareninvesteringsbehoefte en een aanpak om de achterstanden van groot onderhoud gefaseerd terug te dringen. Om dit doel te bereiken is € 5,5 miljoen extra budget beschikbaar gesteld voor de periode 2019-2022. In de komende jaren wordt op meerdere fronten werk gemaakt van het wegwerken van achtergebleven onderhoud. Kleine schades worden versneld hersteld, groot onderhoud en reconstructie van wegen wordt projectmatig voorbereid. Zo wordt onder andere geïnvesteerd in de Rietwijkeroordweg, Noordpolderweg, Jac Takkade, Aalsmeerderweg-zuid, Hornweg en diverse hoofdfietsroutes. Voor de uitvoering van infrastructurele projecten is het Meerjarenprojectenplan (MPP) Buitenruimte 2021-2024 leidend. Het MPP wordt jaarlijks gelijktijdig met de Kadernota vastgesteld.
Civieltechnische kunstwerken
In de Nota Civieltechnische Kunstwerken is onderbouwd wat het benodigde budget is voor de komende vijf jaar, met een doorkijk van de investeringsbehoefte op de middellange termijn. In de aankomende decennia ligt een vervangings- en renovatieopgave te wachten die vraagt om aanvullend budget. In het vastgestelde Meerjarenprojectenplan Buitenruimte is nog geen rekening gehouden met het benodigde extra structurele budget voor kunstwerken, areaaluitbreiding en wegenonderhoud. Voor de periode vanaf 2023 is berekend dat er een extra dotatie aan de reserve buitenruimte benodigd is om de doelstellingen/ambities te behalen. Na afdoening (besluitvorming) motie RAP wordt in 2022 een herziene Nota kunstwerken en Nota wegen met een passend investeringsbudget aangeboden aan de raad.
Verkeersmaatregelen
Jaarlijks is in het Meerjarenprojectenplan rekening gehouden met het uitvoeren van diverse kleine verkeersmaatregelen, op verzoek van bewoners of politiek, of omdat het waarborgen van de verkeersveiligheid aanpassingen vergt. Daarnaast wordt het opknappen en opwaarderen van enkele hoofdfietsroutes en het vervangen van enkele verkeersregelinstallaties voorbereid en worden de resultaten uit het verkeersonderzoek Kudelstaart nader uitgewerkt ten behoeve van een betere doorstroming, bereikbaarheid en verkeersveiligheid. Eén van deze maatregelen betreft de aanleg van een vrijliggend fietspad langs de Bilderdammerweg. Daarnaast worden varianten uitgewerkt voor een verkeersveilige inrichting van de Kudelstaartseweg tussen het Robend en de Madame Curiestraat. Recent is de wens ontstaan om het Spoorlijnpad tussen Burgemeester Hoffscholteweg en Stommeerkade te behouden/opnieuw aan te leggen, inclusief een veilige en comfortabele oversteek over de Burgemeester Hoffscholteweg. De technische en financiële mogelijkheden hiervoor zullen worden verkend en daarna komt het college met een advies aan de raad.
Er wordt een integrale Mobiliteitsagenda Aalsmeer opgesteld, die voor de lange termijn het beleid rond mobiliteit, verkeer en bereikbaarheid gaat bepalen, voortborduurt op de grote infrastructurele werken, maar ook van invloed zal zijn op de projecten voor de komende jaren.
Klimaatadaptatie
Het nationale Deltaplan Ruimtelijke Adaptatie, een gezamenlijk plan van Rijk, provincies, gemeenten en waterschappen heeft als doel om Nederland in 2050 volledig klimaatbestendig en waterrobuust te hebben ingericht. De aanpak in het Deltaplan is gericht op vier thema's: wateroverlast, droogte, hitte(stress) en het beperken van de gevolgen van overstromingen (waterveiligheid). De gemeente Aalsmeer heeft hiertoe een beleidsplan klimaatadaptatie opgesteld met beleid tot en met 2026. Klimaatadaptieve maatregelen raken alle openbare ruimtedisciplines. Bij nieuwbouwontwikkelingen en bij reconstructie van de buitenruimte (zoals bij het vervangen van de riolering) worden zo veel mogelijk klimaatadaptieve maatregelen meegenomen en worden bewoners geïnformeerd over de maatregelen die zij zelf kunnen nemen. De grondwaterzorg als onderdeel van klimaatadaptieve inrichting wordt onder meer ingevuld met de uitwerking van een gemeentebreed grondwaterrekenmodel, waarmee het grondwatergedrag in de gemeente kan worden voorspeld en op basis waarvan maatregelen kunnen worden bedacht om grondwateroverlast en grondwateronderlast beter te beheersen.
Taakvelden per thema
Aan dit thema zijn gekoppeld de taakvelden Verkeer en vervoer en Riolering.