2.5.1 Ruimtelijke ontwikkeling, projecten en grondexploitaties
Dit scherm bestaat uit maximaal 4 blokken:
- uitvoeringsprogramma 2018-2022;
- actuele bestuurlijke actiepunten;
- actuele beleidsontwikkelingen en
- taakvelden per thema.
Via het + teken worden de details zichtbaar. Als er geen details zijn wordt het blok niet getoond.
Uitvoeringsprogramma 2018-2022
Wat willen we bereiken in 2018-2022? | Wat gaan we daarvoor doen in 2022? | Type | Planning |
---|---|---|---|
1. Optimaal faciliteren en regie voeren op de ruimtelijke ontwikkeling van de gemeente | 2022-1.1 Opstellen participatiebeleid plus besluit aanwijzen gevallen waarin participatie verplicht is. | Raad | 1e kwartaal |
2. Een samenhangend ruimtelijk beeld van de gehele gemeente en toekomstbestendige visies | 2022-2.1 |
Actuele bestuurlijke actiepunten
Actiepunt | Type | Planning |
---|---|---|
2022-1 Actualiseren en waar nodig wijzigen van bestaande gemeentelijke regelgeving in het kader van de inwerkingtreding van de Omgevingswet en daarmee vervallen van nu nog geldende regelgeving. | Raad | 2e kwartaal |
2022-2 Aanpassen Legesverordening bij inwerkingtreding Omgevingswet en Wkb | Raad | 2e kwartaal |
2022-3 Uitvoeringsprogramma Tussen de Linten | Raad | 1e kwartaal |
Actuele beleidsontwikkelingen
Ruimtelijke ontwikkeling
De vraag naar woningen in de regio blijft stabiel en zijn er nog geen signalen uit de markt dat het ontwikkelen van woningen afneemt. Aalsmeer versnelt op de ontwikkeling van de vijf prioritaire projecten. Dat zijn de Oosteindedriehoek, Hoofdweg Zuid, Westeinderhage, Zwarteweg en de Van Cleeffkade. Het gaat om een totaal van 2.700 woningen. De ontwikkelingen van de bedrijventerreinen gaat ook gestaag door.
Wat blijft zijn de vraagstukken rondom de ruimtelijke ontwikkeling: hoe zorgen wij ervoor dat wij de schaarse ruimte die wij hebben optimaal inrichten, vooral met het oog op de toekomst. Voor de leefbaarheid en bereikbaarheid van Aalsmeer is het van belang dat wonen, bedrijven en de infrastructuur goed op elkaar zijn afgestemd. Het zijn complexe vraagstukken die niet los te zien zijn van ontwikkelingen in de regio
Omgevingswet en Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb)
De Omgevingswet kent meerdere doelstellingen. Zo moet het proces om te komen tot een ruimtelijke ontwikkeling eenvoudiger en voorspelbaarder worden voor initiatiefnemers. Tevens moet er sneller en met minder kosten tot een vergunning worden gekomen. Voor de interne organisatie betekent dit een omwenteling in de manier van werken. Het Programmateam Omgevingswet is bezig om de organisatie en haar producten Omgevingswet-proof te maken. De Omgevingswet wordt zoals het er nu naar uit ziet van kracht op 1 juli 2022.
Naast de Omgevingswet staat ook de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) voor de deur. De Wkb regelt de invoering van een nieuw stelsel van kwaliteitsborging voor het bouwen. Hiermee wordt de positie van de particuliere en de zakelijke bouwconsument versterkt. De relatie tussen de opdrachtgever, de bouwconsument, en de bouwende partijen wordt met de komst van de Wkb evenwichtiger. Ook deze wet betekent een geheel andere manier van werken; veel verantwoordelijkheid verschuift van de gemeente naar de markt. Vanwege de grote samenhang tussen beide wetten, wordt ook de implementatie van de Wkb begeleid door het Programmateam Omgevingswet. De invoering van de Wkb is gekoppeld aan de Omgevingswet. De wet gaat daarom naar verwachting vanaf 1 juli 2022 stapsgewijs in. Na inwerkingtreding van de wet wordt ook de Legesverordening aangepast.
Pijlers
Momenteel wordt door het Programmateam Omgevingswet gewerkt aan verschillende pijlers die samenhangen met de inwerkingtreding van de Omgevingswet en de Wkb. Zo worden er verschillende raadsbesluiten voorbereid die genomen moeten zijn alvorens de wetgeving in werking treedt. Mede op advies van de VNG streeft het Programmateam er naar een groot deel uiterlijk 1 januari 2022 al te hebben afgerond, zodat het laatste half jaar tot aan inwerkingtreding van de wetgeving echt als proefperiode gebruikt kan worden. Ook wordt er gewerkt aan de voorbereiding van de omgevingsvisie die uiterlijk 1 januari 2025 door de raad moet zijn vastgesteld.
Tevens wordt gewerkt aan een soepele en werkbare overgang naar het omgevingsplan van rechtswege (de nieuwe planvorm die de bestemmingsplannen en overige regelgeving voor de fysieke leefomgeving vervangt) waar we mee te maken hebben zodra de Omgevingswet in werking treedt (vervolgens hebben we nog tot eind 2029 de tijd om het omgevingsplan te vervolmaken zodat het voldoet aan alle eisen die de Omgevingswet er aan stelt). Ook worden verschillende stappen gezet zodat de organisatie straks soepel kan aansluiten op het Digitale Stelsel Omgevingswet (DSO), worden interne werkprocessen aangepast zodat straks door iedereen probleemloos met de nieuwe wet gewerkt kan worden en wordt met nadruk gelet op de interne communicatie aangaande de implementatie zodat de gehele organisatie wordt meegenomen in het traject. Hiertoe is in samenwerking met de afdeling HRM ook een Leren & Ontwikkelen traject ingezet.
Gebiedsvisies
Stommeer
In de periode 2021/2022 wordt voor het gebied Stommeer een wijkaanpak opgesteld. Deze wijkaanpak zal bestaan uit:
- een integrale visie op een gezonde leefomgeving
- een ontwikkelstrategie voor een deel van de wijk
- een leefbaarheidssprogramma voor de gehele wijk
Op basis van de wijkaanpak wordt het gesprek met het rijk gevoerd over het eventueel noodzakelijke maatwerk in het kader van het LIB. Het leeefbaarheidsprogramma zal de basis vormen voor een beroep op het omgevingsfonds voor de verbetering van de leefbaarheid in de wijk. Besluitvorming in de raad zal plaatsvinden in het tweede kwartaal van 2023. Op tussenliggende momenten zal de raad nog worden geïnformeerd of zal besluitvorming over deelproducten plaatsvinden.
Bovenlanden Oosteinderweg en Tussen de Linten
Deze structuurvisies zijn in december 2020 vastgesteld. Op basis van deze visies worden uitvoeringsprogramma's gemaakt. In deze programma's wordt ingegaan op particuliere initiatieven en publieke opgaven. Bij dit laatste gaat het met name om de ontwikkeling van groen/recreatief landschap. Inzet is hiervoor gelden te verkrijgen via het Programma Westeinderscheg. Voor de gemeentelijke publieke taken zoals gebiedsmakeling en handhaving zullen de ambities uit de structuurvisies worden bijgesteld totdat de benodigde dekking is geregeld.
Het uitvoeringsprogramma Bovenlanden Oosteinderweg en Tussen de Linten worden in 2022 aan de raad ter besluitvorming voorgelegd.
Schinkelpolder
In de strategie werklocaties wordt voor dit gebied transformatie van glastuinbouw naar een duurzaam bedrijfsterrein. Het gebied vormt tevens een belangrijke schakel in de het gebied Westeinderscheg, waarvoor een regionaal programma wordt ontwikkeld. Dat betekent dat groen en water ook belangrijke thema’s zijn.
In 2022 zal voor dit gebied een Nota van uitgangspunten worden ontwikkeld, waarvoor een bedrag van € 30.000,- benodigd is.
Taakvelden per thema
Aan dit thema zijn gekoppeld de taakvelden Fysieke bedrijfsinfrastructuur, Ruimtelijke ordening en Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen).