2.6.3 Communicatie
Dit scherm bestaat uit maximaal 4 blokken:
- uitvoeringsprogramma 2018-2022;
- actuele bestuurlijke actiepunten;
- actuele beleidsontwikkelingen en
- taakvelden per thema.
Via het + teken worden de details zichtbaar. Als er geen details zijn wordt het blok niet getoond.
Uitvoeringsprogramma 2018-2022
Wat willen we bereiken in 2018-2022? | Wat gaan we daarvoor doen in 2022? | Type | Planning |
---|---|---|---|
1. Verbeteren/vernieuwen van de digitale communicatie | 2022-1.1 Uitbreiding digitale dienstverlening en informatievoorziening, inclusief bijbehorende formatie | Uitvoering | |
2022-1.2 2022-1.1 Betere kanaalsturing bij inzet social media om doelgroepen gericht te bereiken | Uitvoering |
Actuele bestuurlijke actiepunten
Actiepunt | Type | Planning |
---|---|---|
1. Uitbreiding digitale communicatie en webcare en bijbehorende formatie | Uitvoering |
Actuele beleidsontwikkelingen
Onze digitale kanalen spelen een steeds belangrijkere rol in onze dienstverlening en de communicatie met inwoners en ondernemers. Daarnaast staan we als gemeente voor opgaven waar communicatie een essentiële rol in speelt: grote projecten, maatschappelijke opgaven en nieuwe wetgeving. Hierdoor neemt de druk op de digitale communicatie toe, met name op de capaciteit.
De coronacrisis maakt het belang van digitale communicatie duidelijker dan ooit. Informatie moet snel en voor een brede groep toegankelijk zijn. Daarnaast is gebleken hoe belangrijk het is om deze informatie ook in het Engels aan te bieden om onze internationals te bereiken. Het Rijk neemt de maatregelen, maar voor vragen over regels en regelingen richten inwoners en ondernemers zich tot de gemeente. De gemeentelijke website is een belangrijke informatiedrager hierin en een verwijspunt naar andere informatiebronnen. Voor specifieke, met name oudere doelgroepen, blijven we communiceren via geprinte media.
In coronatijd hebben we online campagnes ingezet via social media kanalen. Via social media kunnen we gerichter en effectiever specifieke doelgroepen bereiken. Ook voor andere onderwerpen neemt de behoefte aan onlinecampagnes via sociale media toe.
Sinds 2020 moeten overheden hun informatie digi-toegankelijk aanbieden. Dit betreft alle websites die de gemeente in beheer heeft, inclusief satelliet-sites. Het digi-toegankelijk maken van documenten, zoals bestemmingsplannen, rapporten en beleidsstukken is een arbeidsintensief en kostbaar proces.
Naast digitale communicatie blijft het van belang ook fysieke bijeenkomsten te organiseren om onze inwoners en bedrijven te informeren over diensten, activiteiten en projecten.
Taakvelden per thema
Dit thema maakt onderdeel uit van taakveld Ondersteuning organisatie op programma 2.7 Overhead.