3. Paragrafen

3.5 Bedrijfsvoering

Het realiseren en verbeteren van een goede bedrijfsvoering ligt voor het grootste gedeelte bij de AA-organisatie. Onderstaand hebben we samengevat wat de speerpunten voor de komende jaren van de AA-organisatie zijn:

Door-organiseren en door-ontwikkelen
De kijk op de moderne organisatie door-organiseren en door-ontwikkelen. Hierbij wordt met name de doorontwikkeling en positionering van onze bedrijfsvoering, alsmede op het doelmatiger en efficiënter werken door het doorlichten van onze werkprocessen onder de loep genomen.

De AA-organisatie is op weg naar eigentijdse organisatie die aangesloten is op de ontwikkelingen in de samenleving en soepel kan meebewegen met de technologische ontwikkelingen. De dienstverlening vindt plaats in een gemoderniseerde flexibele en inspirerende kantooromgeving die toekomstbestendig is voor zowel groei- en krimpbewegingen als voor uiteenlopende externe ontwikkelingen.

Digitale Transformatie
Digitalisering transformeert onze samenleving. De ambities voor de digitale transformatie van de organisatie AA zijn neergelegd in een dynamisch vierjarig programma tot en met 2022. Het programma Digitale Transformatie richt zich niet alleen op ontwikkeling en inrichting van ICT voorzieningen, processen en systemen, maar vooral (ook) op de ontwikkeling van de organisatie en de medewerkers.
De ontwikkelingen in de digitalisering volgen elkaar in snel tempo op. Deze dynamiek vraagt een dynamische benadering. Daarom wordt ieder jaar een nieuwe jaarschijf uitgewerkt in een uitvoeringsplan op basis van voortschrijdend inzicht, realisme en haalbaarheid. Elk uitvoeringsplan bestaat uit vier thema’s: samenleving, systemen, processen en mensen.
In 2019 en 2020 is een stevige digitale basis gelegd, waarop in 2021 is voortgebouwd. Burgers en bedrijven kunnen sneller en beter worden geholpen, doordat we veel klantprocessen hebben gedigitaliseerd. Deze producten en diensten zijn voor burgers en bedrijven tijd- en plaats onafhankelijk geheel digitaal beschikbaar. Daarnaast is het online kanaal direct aangesloten op de digitale werkomgeving van de medewerkers. Tevens is er een goed klantcontactsysteem voor het ondersteunen van klantcontact. Door deze digitale inrichting wordt veel data geregistreerd, aan de hand waarvan we management- en stuurinformatie kunnen genereren. In 2022 zal minder aandacht uitgaan naar geheel nieuwe functionaliteit en zal er vooral worden gekeken naar een bredere uitrol van de nieuw ingerichte voorzieningen en een verdere ontwikkeling van de medewerkers.

Informatieveiligheid en privacy
Jaarlijks voert de AA-organisatie een risico-inventarisatie uit, een actieplan informatieveiligheid en privacy opgesteld en getoetst. In het informatieveiligheidsbeleid zijn niet alleen de uitgangspunten opgenomen voor het veilige en zorgvuldige gebruik van informatie ten behoeve van een betrouwbare en continue dienstverlening. Het bevat eveneens uitgangspunten om te voldoen aan wet- en regelgeving (zoals privacy) en om risico’s te beheersen.

Gemeenten hebben een grote verantwoordelijkheid om hun informatievoorziening te beveiligen en veilig te houden. De Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO) beschrijft de controls en maatregelen die minimaal benodigd zijn om de beschikbaarheid, integriteit en vertrouwelijkheid van informatie(systemen) te waarborgen. Sinds 2017 moeten Nederlandse gemeenten middels de ENSIA (Eenduidige Normatiek Single Information Audit) zich verantwoorden over de implementatie van de maatregelen uit de BIO. ENSIA heeft tot doel het verantwoordingsproces over informatieveiligheid bij gemeenten verder te professionaliseren door het toezicht te bundelen en aan te sluiten op de gemeentelijke Planning & Control-cyclus. Hierdoor heeft het gemeentebestuur meer overzicht over de stand van zaken van de informatieveiligheid en kan het hier ook beter op sturen. Jaarlijks vindt er een formele onafhankelijke audit plaats op informatieveiligheid. Deze (gebundelde) audit vindt plaats op een beperkt aantal gebieden, te weten DigiD en SUWInet. Ieder jaar wordt de audit verder verbreed met nieuwe gemeentelijke werkgebieden.

Deze pagina is gebouwd op 07/11/2022 09:38:52 met de export van 07/11/2022 09:26:29