3. Paragrafen

3.5 Bedrijfsvoering

Met ingang van 1 januari 2013 zijn de ambtelijke organisaties van de gemeenten Amstelveen en Aalsmeer samengevoegd tot de AA-organisatie. Dit met het oog op het borgen van de continuïteit van de gemeentelijke dienstverlening tegen zo laag mogelijke kosten. Essentie van de samenwerkingsconstructie is dat er twee zelfstandige gemeentebesturen zijn die hun eigen bestuurlijke kaders bepalen; financieel en inhoudelijk. Beide besturen worden hierin tegelijkertijd vanuit één ambtelijke organisatie gefaciliteerd, zowel qua voorbereiding, uitvoering als verantwoording. In de samenwerkings-constructie is Amstelveen de rol als centrumgemeente toebedeeld; medewerkers zijn in dienst bij de gemeente Amstelveen. De gemeentesecretaris Amstelveen is verantwoordelijk voor de aansturing van de ambtelijke organisatie en is opdrachtnemer van de samenwerking. De gemeentesecretaris van Aalsmeer fungeert als opdrachtgever.
Voor de gemeente Aalsmeer is een ambtelijke organisatie aanwezig, ter ondersteuning van het college van burgemeester en wethouders en de gemeenteraad, zijnde de zogenaamde kernorganisatie.

Ontwikkelingen
Op 17 september 2019 is het college van de gemeente Amstelveen in kennis gebracht van de wens van Aalsmeer om de samenwerking zoals op de huidige manier is vorm gegeven, niet langer te willen voortzetten. In 2020 is een droomscenario opgesteld voor de toekomstige ambtelijke organisatie in Aalsmeer. Daarover zijn beide gemeenten in gesprek met elkaar. De ambtelijke besprekingen zijn nog niet afgerond. Die planning staat vooralsnog op najaar 2021. Afhankelijk van de politiek bestuurlijke uitkomsten, zal zowel organisatorisch en  financieel een en ander stapsgewijs geïmplementeerd moeten worden.
Het voornemen is om in 2022 de kernorganisatie Aalsmeer verder vorm te geven. 
Over deze ontwikkelingen wordt u als raad separaat geïnformeerd.

Deze pagina is gebouwd op 07/11/2022 09:38:52 met de export van 07/11/2022 09:26:29